onsdag 3. april 2013

En testkake før dåpen

Heisann :)
 
Her kommer et kakeinnlegg med masse bilder...
Siden jeg ville lage dåpskaken selv, følte jeg for å teste ut litt - både smaker og pynt.
 
Her er en kake som jeg lagde til symøtejentene skulle komme til meg.
Den er i babystil siden det var "øving" til dåpen. Men i stedet for navnet til snuppa laget jeg heller bokstavklosser med "Velkommen" på.


 
Dette er en banankake med nesquick fyll.
Lokket er vanlig Eldorado marsipan som jeg har farget lilla.
All pynt er håndlaget og i marsipan.
 
Blomstene er farget i rosa, mørk lilla og hvit, og de er pyntet med store hvite sukkerperler, bittesmå fargede sukkerperler og hvit luster dust. Sistnevnte gjør at de får litt shimmer.. ;)
 
Håret til babyen har jeg penslet med litt champagnefarget petal dust. Kroppsfargen er en blanding av fargene Ivory, Pink og White.
 
For å lage skjørtet har jeg brukt en blomster plunger cutter som gir mønster, og laget lag av blomsterblader. Skjørt og hårband er pyntet med små hvite sukkerperler, og penslet med hvit luster dust.
Sukkerperler fester jeg med bittelitt vann eller spiselig lim.


 
 
 
 
For første gang prøvde jeg å trekke kakefatet med marsipan.
Det gir en veldig fin helhet, i tillegg til at det blir ekstra god plass til pynt og detaljer... :)
Her har jeg brukt ulike utstikkere til å pynte opp fatet, og penslet med hvit luster dust.
 



Jeg laget mønster på teppet under babyen med mønsterhjul og modeleringsverktøy.
Så penslet jeg midten med champagnefarget petal dust og kanten med rosa petal dust.
Så legges teppet i den formen man vil ha og lar den tørke. Syns det er fint når det er litt bevegelse i det - det gir mer "liv"...
 
(Petal dust gir en matt farge, mens luster dust gir farge shimmer med litt glitter).



På siden av kaken har jeg preget inn diamantmønster med mønsterhjul, og satt en hvit sukker perle i alle skjøtene.
 
I bunnen er det en perlerand av marsipan.
 
Kakefatet er pyntet opp med søte små babyleker og babysko :)



 


Det var det. ;0)
I neste kakeinnlegg kommer selve dåpskaka og den ble i
2 etg, i fargene offwhite, gammelrosa og beige.

 
Ha en fin dag :)
 
 
 

2 kommentarer:

  1. Nydelig kake! Trekker du kakefatet først, eller samtidig som du trekker kaka?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei :)
      Tusen takk for det.
      Jeg trekker kaka først, også bruker jeg restene til å trekke fatet. Deretter flytter jeg kaka over på fatet :)

      Slett