tirsdag 12. februar 2013

Mere kake... :)

 
Gratulerer med morsdagen som var på søndag, alle mødre :)
Jeg fikk sove leeenge, og stod opp til deilig frokost.
Etter å ha fått koselig kort og pakke "fra" Hedda, fortsatte jeg med kakepyntingen som jeg hadde startet på kvelden før.
 
Dette ble en putekake.
Kakeformen er fra Wilton og den kommer i 3 størrelser. Jeg brukte den mellomste str.
 
Denne gangen ble det mammas sjokoladekake og sjokoladekrem inni.
Det går en kakebunn i hver halvdel av puta, så det ble en dobbel kake :)
 


 
Jeg har brukt ekstra hvit marsipan over og under, og pynten er i syrin lilla og mørk lilla marsipan. Man kan farge selv eller kjøpte ferdig farget marsipan.
Denne gangen kjøpte jeg de ferdig farget på Traktøren.

For å lage mønster på puta som ser ut som søm, har jeg gjort flere ting.
Først kjevlet jeg et tynt lokk. Mens det lå på bordet brukte jeg en cutter med diamantmønster, som feks DENNE til å markere mønster på hele lokket.

Så trakk jeg kaka med marsipanlokket. Deretter brukte jeg et pregeverktøy som feks DENNE til å gå over alle linjene slik at det ser ut som søm.
Til slutt brukte jeg et modeleringsverktøy med kule på toppen til å lage små "hull" der mønsteret krysser hverandre. Da var det lettere å feste perlene med litt vann :)






Alt på kaka er spiselig og all pynt er håndlaget.
På det meste av blomstene har jeg brukt former, mens noen roser er modellert på frihånd. Blomstene legger jeg til tørk i ulike formasjoner slik at det blir litt dybde på pynten når kaka skal dekoreres. Etter de ble stive, penslet jeg de med litt hvitt luster dust, som gir en veldig fin shimmer.


I skjøten mellom over- og underdelen på kaka har jeg festet et marsipantau, som jeg har tvunnet.
På hver ende er det en kule og marsipanfrynser som henger ned. For å lage disse har jeg brukt hvitløkspresse ;)


 
Oppå kaka står det "gratulerer", og på fatet står navnene til mødrene som feiret morsdagen hos oss.
Jeg har ikke fått skaffet meg noen skikkelige underlag til spesielle kaker ennå, så foreløpig har jeg brukt pizzabrettet som fat, hehe. Veldig praktisk når man pynter da... Bare å snurre rundt ;)
Skal etterhvert få kjøpt noen underlag som egner seg til kaker som ikke går inn i den standard kaketina...
 
 
Det var morsdagskaka :)
Til helga skal det bakes ny kake igjen, for da er det kakekurs, hehe...
 
Ha en fortsatt fin tirsdag.
 
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar